Ontdek de schoonheid van deze kleine Hanzestad
WORDT LID!

Historiael

Historiael Magazine 1118

De laatste Hasselt Historiael van 2018 staat weer boordevol interessante artikelen. Bijvoorbeeld een tweede blik op de Stenendijk. Was er de vorige keer vooral aandacht voor de technische en fysieke kant van deze bijzondere waterkering tussen de molen en Streukelerzijl, in deze afl evering gaat het om het leven van de mensen achter die dijk. Zij plukten weliswaar de vruchten van het binnendijkse grasland, maar hadden van oudsher ook de verantwoordelijkheid voor de dijk. Bewaking, onderhoud, reparatie van de Stenendijk, het kwam allemaal op hun schouders. Dat gaf soms veel zorgen, niet in de laatste plaats fi nancieel, zoals diverse brieven uit het archief ons duidelijk maken. Erger was dat bij de - onvermijdelijke - dijkdoorbraken de mensen achter de dijk enorm kwetsbaar waren. Daar vielen over het algemeen de eerste en de meeste slachtoffers. In het zeer uitgebreide artikel staat het hartverscheurende verhaal van een man die bijna alles verloor: kinderen, vrouw, vee, boerderij. In 1935, met de afsluiting van de Zuiderzee, was dergelijke toestanden gelukkig verleden tijd en konden we de dijk voortaan bewonderen als een uniek stukje Hasselt.

Wilt u meer uitgaven van de Hasselt Historiael thuis ontvangen? Meld u dan nu aan als lid via de onderstaande knop.